Melba in Sinterklaassfeer

Melba / 04.12.2019

Je zou maar Sinterklaas zijn… Al lang over de pensioengerechtigde leeftijd en nog steeds aan het werk in een functie die wat betreft arbeidsinhoud, arbeidsverhoudingen, arbeidsomstandigheden en arbeidsvoorwaarden al tientallen jaren niet gewijzigd is, zonder enig doorgroeiperspectief. Eens Sinterklaas, altijd Sinterklaas. En welke capaciteiten worden aangesproken? Ok, leiderskwaliteit wordt wel verwacht op een gemiddeld niveau (bevoegdheid tot het geven van opdrachten aan meerdere medewerkers, die uiteindelijk allemaal hetzelfde doel hebben), net als kritisch beoordelen (er zal wel eens een Piet of Pieternel aangesproken moeten worden op zijn of haar functioneren en wat te denken van al die kinderen en volwassenen die een pluim of sneer krijgen) en ook contactvaardigheid is nodig (regelmatig oppervlakkig contact met klanten, wat niet gedurende langere tijd onderhouden hoeft te worden, volgend jaar tenslotte weer nieuwe kansen; alhoewel, kinderen zijn natuurlijk soms wel moeilijke klanten….nou ja, daar zitten de ouders dan mee).

Maar verder? Lezen en spreken natuurlijk, het grote boek (tegenwoordig op de tablet) komt nog steeds tevoorschijn. Daar is dan ook nog enige fijne motoriek voor vereist. Wat betreft budgetbewaking is misschien enige rekenvaardigheid wel handig (maar is dat niet de taak van anderen)? Cognitief gezien zou je nog kunnen discussiëren over leren/onthouden: Sint weet immers vaak jaren later nog precies wat er wanneer fout ging…. Maar heeft hij dat echt onthouden, of wordt hem dat ingefluisterd door anderen? In sommige wijken is misschien enige assertiviteit/weerbaarheid wel vereist bij het tegemoet treden van hangjongeren, maar is dit echt een functie-eis? Sint moet natuurlijk wel stipt op tijd zijn voor zijn afspraken, maar wie zorgt er voor dat dat ook zo is?

Wat betreft de fysieke eisen uit de Melba+Mai: een beetje zitten (oeps, niet alleen op een stoel, maar ook op een paard, hoe scoor je dat? En het paard bestijgen, is dat klimmen?), een beetje staan en lopen en daar houdt het wel mee op.

Maar dan die Pieten. Daar komt het hele scala aan Melba items voorbij: voorbereiden van de reis en bepalen wie wat moet doen om tot het gewenste eindresultaat te komen (werkplanning), samenwerken om de doelen te bereiken (teamwork), gegevens over klanten verzamelen (bevattingsvermogen) en opschrijven, inkopen van de juiste cadeaus (voorstellingsvermogen, leren/onthouden) in goede hoeveelheden (rekenen), onderhandelen over de prijs (spreken), opslaan en inpakken (fijne motoriek en uithoudingsvermogen), uitdelen met een brede glimlach (contactvaardigheid), juiste cadeau op de juiste tijd op de juiste plaats bij de juiste persoon (dat is nog eens stiptheid en ordenend vermogen), snoep strooien, etenswaar voor het paard en briefjes voor de Sint ophalen (zorgvuldigheid, gladde daken vereisen echt reactiesnelheid), het paard verzorgen, het schip en alle vervoersmiddelen drijvende en op orde houden (ordenend vermogen). En dan ook nog veel zelfstandig op pad (zelf beslissingen kunnen nemen), problemen oplossen (strategieën bedenken als er een cadeau te kort is, of als een schoorsteen verstopt zit) met daarbij veel verantwoordelijkheid (veel persoonlijke, menselijke en materiële schade mogelijk).

Over de Melba+Mai kenmerken hoeven we het al helemaal niet te hebben: wat is er eigenlijk niet nodig? Klimmen, stijgen, tillen, dragen, kruipen, glijden, duwen en trekken, fysiek uithoudingsvermogen (als Piet weer eens achterna gezeten wordt, of moet rennen als ie aangebeld heeft, om niet gezien te worden), bukken, staand of zittend werken in gebogen houding (inpakken), armbewegingen, rompbewegingen, evenwicht, bewegings- en houdingsgevoel, gebaren/mimiek, zien, horen, allemaal van wezenlijk belang. Alleen het kenmerk ‘liggen’ zal wat minder gevraagd worden ( op de loer liggen?) Helaas kent de Melba+Mai geen items voor op je handen lopen of een radslag maken……

Lees meer >>

Nieuw voor alle Melba-ers: e-portfolio

Melba / 09.08.2018

Achter de schermen wordt in de vakantieperiode hard gewerkt aan het nieuwe e-portfolio voor alle Melba toepassers. Als je in 2017 of 2018 je certificering behaald hebt, heb je daar al een beetje kennis mee gemaakt. Inmiddels zijn we zo ver dat iedereen in het e-portfolio is ingevoerd. Als je binnenkort inlogt kom je niet meer in onze oude database terecht, maar in het e-portfolio op je eigen persoonlijke pagina. Je kunt er inschrijven voor themadagen of vervolgcursussen. Er zijn bibliotheken waar je de bekende hulpdocumenten kunt downloaden. Je krijgt automatisch een herinnering drie maanden voordat je certificering dreigt te verlopen. Je ‘cursusgeschiedenis’ blijft zichtbaar. Je kunt rechtstreeks een bericht sturen naar je trainer en/of naar mij. Als je een certificaat behaalt, krijg je je certificaat automatisch in je e-portfolio en kun je dat zelf downloaden. En ga zo nog maar even door…

Des te belangrijker dus, dat je juiste mailadres bij ons bekend is!

Zodra de meeste mensen weer terug zijn van vakantie, wordt een mail rondgestuurd waarin de veranderingen worden gemeld en wat je moet doen om toegang te krijgen!

Lees meer >>

Eerste gecertificeerden nieuwe cursusopzet!

Melba / 14.02.2017

De eerste groep die de Melba training in drie dagen heeft afgerond, werd gecertificeerd door onze trainer Saar Langelaan. In de nieuwe opzet wordt er van de deelnemers meer zelfstudie vooraf verwacht. En tussen de lesdagen door. Geen probleem voor deze kanjers van Sterk in Werk en de Koraalgroep! 13 nieuw gecertificeerde jobcoaches en begeleiders! Voor ons spannend wat zij van de nieuwe werkwijze vonden…..uit de evaluaties bleek dat we op de goede weg zijn, met als gemiddelde totaalcijfer 7,8.

Lees meer >>

Door het ‘few-foods dieet’ minder ADHD verschijnselen

Algemeen, Melba, Van Hooff Arbeidskundig Advies / 30.01.2017

 

Recent onderzoek toont aan dat een langdurig eliminatiedieet, waarbij een bepaalde tijd slechts weinig ‘veilige’ voedingsmiddelen mogen worden gegeten, waarna langzaam aan weer het een na het ander mag worden toegevoegd, de verschijnselen van ADHD kan verminderen. Maar dit proces kan wel tot anderhalf jaar duren en vereist veel motivatie en discipline, van de betrokken kinderen en zeker ook van hun ouders. Dit few-foods dieet geeft een duidelijke vermindering van verschijnselen, andere dieetaanpassingen, zoals visolie en kleurstoffen hadden nauwelijks effect.

De onderzoekers van Wageningen University & Research en het ADHD Research Centre te Eindhoven, gepubliceerd in PLOS ONE (zo meldt Gezondheidsnet) adviseren om het dieet nog níét op grote schaal toe te passen bij kinderen met ADHD. De fewfoods-methode is niet eenvoudig, duurt lang en vraagt veel motivatie van ouders en kinderen.

Verder onderzoek naar de werking van het fewfoods-dieet is daarom dringend gewenst: wat is de rol van de darm en van darmbacteriën, wat gebeurt er in de hersenen, en zijn er wellicht biomarkers te vinden in bloed of urine? Onderzoek naar het mechanisme van voeding bij kinderen met ADHD kan ertoe leiden dat de fewfoods-methode veel eenvoudiger wordt en daardoor toegepast kan worden bij alle kinderen met ADHD. Kinderen waarbij ADHD getriggerd wordt door voeding zouden dan, in plaats van medicatie, een op maat gemaakt voedingspatroon kunnen aanhouden of medicijnen kunnen krijgen die zich richten op de microbiota in de darm. Mogelijk kan in de toekomst door middel van laboratoriumonderzoek vastgesteld worden of er sprake is van een eventuele overgevoeligheid voor voedingsproducten, waardoor het volgen van het fewfoods-dieet overbodig zou kunnen worden.

Lees meer >>

Autisme bij meisjes herkend aan emotionele en gedragsproblemen

Algemeen, Melba / 09.01.2017

Vorige maand hoorde ik een verhaal wat mij bekend in de oren klinkt: een vrouw van achteraan twintig die al jaren problemen had en van het ene project in het andere rolde, zonder dat de juiste begeleiding geboden kon worden. Uiteindelijk bleek zij autisme te hebben en blijkt een andere vorm van begeleiding nodig! Helaas niet de eerste keer dat ik dit tegenkom.

Emotionele en gedragsproblemen zijn bij meisjes medebepalend voor het krijgen van een diagnose autisme. Dat blijkt uit onderzoek van promovenda Jorieke Duvekot van het Erasmus MC en Yulius. “Maar eigenlijk is het leed dan al geschied,” aldus hoofdonderzoeker dr. Kirstin Greaves-Lord. De onderzoekers publiceerden hun bevindingen in december in het wetenschappelijk tijdschrift Autism.

Te vaak krijgen meisjes geen diagnose autisme, terwijl zij wel diverse symptomen laten zien. Bij meisjes komen de symptomen  net wat anders tot uiting dan bij jongens. Uit het onderzoek blijkt dat meisjes die naast algemene autismekenmerken ook emotionele en gedragsproblemen hebben, vaker een diagnose autisme krijgen dan meisjes zonder die problemen. Bij jongens spelen de emotionele en gedragsproblemen een minder belangrijke rol bij het krijgen van een diagnose autisme.

Voor het onderzoek, dat werd geleid door dr. Kirstin Greaves-Lord, hoofd van het onderzoeksprogramma Autisme van de afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie van het Erasmus MC en Yulius, werkten zes GGZ-instellingen samen om alle kinderen die werden aangemeld, te screenen op autisme. Ruim duizend kinderen, tussen de 2,5 en 10 jaar oud, ondergingen deze screening. Ondanks dat hetzelfde percentage jongens als meisjes een risicoscore op autisme kreeg op de screeningsvragenlijst, werden jongens na uitgebreid vervolgonderzoek ruim twee keer zo vaak met autisme gediagnosticeerd als meisjes.

Kenmerkend voor autisme zijn sociale-communicatieproblemen, beperkte interesses en moeite met veranderingen. “Omdat meisjes in het algemeen gevoeliger zijn voor sociale verwachtingen dan jongens, kunnen zij het als een grotere last ervaren als zij op sociaal vlak niet goed meekomen,” legt Greaves-Lord uit. “Zich toch proberen aan te passen en hun beperkingen  verbergen, kost veel energie. Dat kan leiden tot angst, somberheid, boosheid of lichamelijke klachten. Eigenlijk is het leed dan dus al geschied.”

De onderzoekers waarschuwen dan ook voor onderidentificatie bij meisjes. “Enerzijds moeten we niet te snel een diagnose geven. Anderzijds wil je voorkomen dat problemen al geëscaleerd zijn. Dat kunnen we doen door meer oog te hebben voor sekseverschillen bij autisme. Mogelijk kunnen meisjes hun beperkingen beter verbergen tijdens een kortdurend observationeel onderzoek. We adviseren om meetinstrumenten meer toe te rusten met voorbeelden van gedragingen van meisjes. Items over specifieke interesses geven meestal voorbeelden van typische jongensonderwerpen, zoals dinosaurussen of treinen. Maar wat te denken van een meisje dat echt alles tot in detail weet over paarden?”

Een diagnose is niet zalimakend, maar kan wel helpen om de juiste vorm van begeleiding te bieden!

Lees meer >>

Zwangere met Vitamine D tekort meer kans op kind met autisme

Algemeen, Informa, Melba, Van Hooff Arbeidskundig Advies / 12.12.2016

vitamined

Interessant persbericht van het Erasmus MC:

Vrouwen met een te lage vitamine D spiegel tijdens hun zwangerschap vergroten daarmee het risico op autisme bij hun kinderen. Op zesjarige leeftijd hebben deze kinderen twee keer vaker problemen met sociale interactie en vertonen zij afwijkend gedrag in vergelijking met leeftijdsgenootjes. Dit blijkt uit onderzoek van Australische wetenschappers in samenwerking met onderzoekers van het Erasmus MC op basis van gegevens uit de grootschalige Generation R studie in Rotterdam. De onderzoekers publiceerden hun bevindingen onlangs in wetenschappelijk tijdschrift Molecular Psychiatry.

Dat vitamine D belangrijk is voor gezonde botten is bekend. Ook dat het een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van de hersenen. “Ons onderzoek levert het bewijs dat een tekort aan vitamine D bij zwangeren al voor de geboorte van kinderen het risico op autisme vergroot”, zegt bijzonder hoogleraar Psychiatrie Henning Tiemeier. “Een te lage vitamine D spiegel van de moeder tijdens de zwangerschap verstoort een optimale ontwikkeling van de hersenen van deze kinderen. Op zesjarige leeftijd vertonen deze kinderen twee keer vaker symptomen die horen bij autisme. Ze maken bijvoorbeeld weinig oogcontact tijdens sociale interactie met anderen. Ook vertonen zij afwijkend gedrag in hun bewegingen, het zogeheten repetitief stereotype gedrag”.

De onderzoekers gebruikten de gegevens van meer dan 4000 kinderen uit de Generation R Studie, waarvan de vitamine D concentraties in het bloed van de moeders werden gemeten bij 20 weken zwangerschap en kort na de geboorte uit de navelstreng. Tiemeier: “Deze twee momenten geven ons een consistent beeld van de situatie, want 16 procent van de moeders had een te lage vitamine D spiegel. Dat wil zeggen een concentratie onder de 25 nmol/L vitamine D in het bloed. Bij de geboorte had één op de drie kinderen en lage vitamine D spiegel, maar de lage waarde van de moeder tijdens de zwangerschap blijkt het meest van invloed op de afwijkende symptomen die de kinderen op latere leeftijd vertonen.”

In Nederland adviseert de Gezondheidsraad zwangeren om vitamine D te slikken. Tiemeier: “Onze resultaten bevestigen dat dit advies goed is en dat je daarmee schade in de ontwikkeling van de hersenen tijdens de zwangerschap kunt voorkomen, die mogelijk niet op een later moment te herstellen is. Wij hebben geen aanwijzingen in ons onderzoek dat kinderen met autisme baat hebben bij extra vitamine D.”

Generation R is een grootschalige bevolkingsstudie naar de groei, ontwikkeling en gezondheid van 10.000 kinderen in Rotterdam. De publicatie is online terug te vinden op de website van wetenschappelijk tijdschrift Molecular Psychiatry.

Lees meer >>

Zelfbeoordelingslijst Melba+Mai

Inzetbaarheid, Melba / 15.11.2016

Marieken Smeets van Libra Arbeidsexpertise heeft voor Melba+Mai een zelfbeoordelingslijst ontwikkeld. De klant kan hierbij aan de hand van 2 A4-tjes een mening geven over een aantal stellingen die betrekking hebben op het fysiek functioneren. Om zo bij een gesprek aanknopingspunten te hebben om gerichte vragen te kunnen stellen. U kunt de lijst downloaden als u ingelogd bent in onze database, dus het document is alleen toegankelijk voor Melba gecertificeerden. Wilt u kennis maken met de lijst en ervaringen uitwisselen met andere Melba+Mai toepassers? Kom dan op 2 december naar de themadag!

Lees meer >>

Beleidsregels ‘de zieke werknemer’

Melba, Van Hooff Arbeidskundig Advies, Wetgeving / 10.06.2016

Op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens zijn de dit jaar vernieuwde beleidsregels te vinden omtrent ‘De zieke werknemer’. De beleidsregels bevatten actuele informatie voor werknemers, werkgevers en andere partijen die gegevens over de gezondheid van (zieke) werknemers verwerken. De beleidsregels zijn gebaseerd op nadere invulling van wettelijke regels voor het verwerken van persoonsgegevens, jurisprudentie en algemene normen voor uitwisseling van gegevens over de gezondheid.  Zo staat er in welke gezondheidsgegevens van werknemers werkgevers mogen vragen en verwerken bij sollicitatie, ziekmelding, ziekteverzuimbegeleiding en re-integratie. U kunt de beleidsregels vinden in de publicatie van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Lees meer >>

Melba en ‘diagnose’

Geen categorie, Melba / 10.06.2016

Diagnostiek wordt voor gemeenten steeds belangrijker bij de uitvoering van de Participatiewet. Ze willen hiermee zicht krijgen op de mogelijkheden voor duurzame arbeidsparticipatie van de doelgroep. Hierbij valt op dat de term diagnostiek een veel meer globale invulling heeft dan het oorspronkelijke, binnen de psychologie gehanteerde begrip diagnostiek.

De SBCM-publicatie Diagnostiek bij de uitvoering van de Participatiewet (1.3 MB) belicht vijf verschillende praktijkvoorbeelden van sociale werkbedrijven die, in nauwe samenwerking met gemeenten, de diagnostiek voor de nieuwe doelgroep efficiënt en naar tevredenheid hebben ingericht. Daarnaast biedt de publicatie een overzicht van succesfactoren die leiden tot een constructieve aanpak. Door de enthousiaste Melba toepasser Thomas Krikken van Felua groep wordt in de publicatie ook Melba kort benoemd. In de overzichten op pagina 5 en 31 kan je zien hoe Melba in samenhang met andere instrumenten (zoals Dariuz) wordt toegepast.

Er staan over dit onderwerp ook nog enkele bijeenkomsten gepland, bijvoorbeeld op 14 juni in Zuid-Nederland en op 6 oktober in regio West-Nederland. Zie hiervoor de website van het SBCM

Ook is er op 3 oktober een Melba themadag gepland met ‘Melba en diagnose’ als onderwerp. Hierin staan we stil bij hoe je Melba kunt toepassen bij een eerste intakegesprek en hoe je het in deze fase kunt combineren met andere onderzoeksinstrumenten.

Lees meer >>

Rechtstreeks naar doelgroepregister

Melba / 18.06.2015

De Participatiewet is nog geen half jaar jong of er wordt alweer in gewijzigd. Reden is het matig vollopen van het doelgroepregister, waaruit werkgevers kunnen putten die op zoek zijn naar werknemers met een garantiebaan indicatie. Om ervoor te zorgen dat dit doelgroepregister sneller gevuld wordt, kunnen burgers zich voor een beoordeling arbeidsvermogen nu rechtstreeks wenden tot UWV.

Zij hoeven dus niet meer eerst naar de gemeente om in aanmerking te komen voor een Indicatie banenafspraak. Gemeenten hoeven ook niet langer meer te betalen voor een beoordeling arbeidsvermogen!
Ook de rol van de VSO-, PrO-scholen en ROC’s met entree-opleidingen wordt aangepast. Scholen krijgen een adviserende rol bij de Aanvraag Beoordeling arbeidsvermogen
De ervaring leert dat veel leerlingen van het voortgezet speciaal onderwijs, praktijkonderwijs en entree-opleidingen mogelijk behoren tot de doelgroep van de banenafspraak. De scholen krijgen daarom een belangrijke rol bij de aanvraag beoordeling arbeidsvermogen; zij kennen de leerlingen goed en hebben als regel een visie op hun participatiemogelijkheden. Leerlingen en hun ouders/verzorgers wordt daarom aangeraden om het aanvraagformulier samen met de school in te vullen. Ook deze leerlingen kunnen zich rechtstreeks bij UWV melden om vast te stellen of ze binnen de doelgroep vallen. Meer informatie via www.samenvoordeklant.nl.

Een reden te meer voor scholen om met Melba te onderbouwen waarom zij vinden dat een leerling tot de doelgroep behoort!

Lees meer >>
 

We gebruiken onder andere analytische cookies om ons websiteverkeer geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen.
Meer informatie over de verwerkte gegevens kunt u lezen in onze privacybeleid.

[X] Ik ga akkoord met bovengenoemd privacybeleid