De enige goede houding is de volgende

Informa, Inzetbaarheid, Van Hooff Arbeidskundig Advies, Vitaliteit / 12.08.2016

Zoals de titel al doet vermoeden: langdurig in dezelfde houding zitten of staan is niet goed voor je lichaam. Natuurlijk weten we dat, maar waarom doen we het dan toch? Vooral het zitten lijkt een probleem, getuige de kreet: ‘zitten is het nieuwe roken’.

Uit nieuwe cijfers van de Leefstijlmonitor 2015, een samenwerkingsverband van o.a. RIVM, VeiligheidNL en CBS blijkt dat Nederlanders dagelijks gemiddeld 8,7 uur zitten. Het zitgedrag van Nederlanders verschilt per leeftijdsgroep. Daarnaast speelt opleiding een rol. Van de mensen van 25 jaar en ouder brengen lager opgeleiden dagelijks gemiddeld 2 uur minder zittend door dan de hoger opgeleiden. De lager opgeleiden zitten gemiddeld 7,6 uur ten opzichte van 9,5 uur bij hoger opgeleiden. Dit verschil is vooral zichtbaar op doordeweekse dagen. Hoger opgeleiden zitten dan gemiddeld 10,1 uur en lager opgeleiden 7,7 uur. Zitten op het werk speelt hier met name een rol. Op weekenddagen is het aantal zituren bij lager- en hoger opgeleiden nagenoeg vergelijkbaar, zo rond de 8 uur.

Om een goede gezondheid te behouden is het volgens de ‘Nederlandse Norm Gezond Bewegen’ gewenst tenminste vijf dagen per week 30 minuten matig intensieve lichaamsbeweging te hebben. Voor kinderen, jongeren en mensen met overgewicht is het gewenste aantal minuten per dag tenminste 60. Of aan de norm wordt voldaan hangt af van de duur (totaal 30 of 60 minuten in blokjes van minimaal tien minuten), de frequentie (minimaal vijf dagen per week) en de intensiteit (iets hogere hartslag en ademhaling. dus stevig doorwandelen, iets harder op de pedalen trappen, eens flink achter de hond aanrennen).

Haal jij deze norm? Mooi!

Maar….langdurig zitten heeft desondanks risico’s voor de gezondheid. Er zijn aanwijzingen dat veel zitten kan leiden tot bijvoorbeeld overgewicht, type 2 diabetes en vervroegde sterfte; ook als mensen wel voldoende sporten of bewegen. Reden om de beweegnorm te herzien. Al een uur achtereen zitten heeft invloed op je metabolisme! Je grote spiergroepen bewegen niet en verbruiken nauwelijks iets van de aanwezige energie… Ik adviseer mensen die veel zitten daarom minimaal 3 minuten per uur even flink te bewegen. Maar hoe krijg je dat op de werkvloer voor elkaar? Aan de ene kant is het natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid om hier iets mee te doen. Maar het helpt wel als de bedrijfscultuur je stimuleert (en de manager het goede voorbeeld geeft!)

Wat denk je van het gezamenlijk invoeren van de Remi regel? Ken je die niet? Ooit gehoord van “Alleen op de wereld?” Spreek met elkaar af dat je voortaan (net als Remi) in een aantal opzichten alleen voor jezelf zorgt. Dus: geen koffie voor een ander meenemen, laat hem/haar zelf maar lopen. Hetzelfde geldt voor prints van een gezamenlijke printer: zelf opstaan en zelf gaan halen. Zet een straf op het elkaar mailen als je net zo goed even langs kunt lopen om iets door te geven. Verboden om zittend met je mobieltje te telefoneren.

Nog meer ideeën? Laat maar weten!

Lees hier nog tien tips die je meer laten lopen!

Kijk hier voor 5 eenvoudige oefeningen die je zo op je bureaustoel kunt doen!

Tags: , , ,

We gebruiken onder andere analytische cookies om ons websiteverkeer geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen.
Meer informatie over de verwerkte gegevens kunt u lezen in onze privacybeleid.

[X] Ik ga akkoord met bovengenoemd privacybeleid