“Het Instrument voor de Diagnostiek van Arbeidsvaardigheden“ bestaat uit een veertiental arbeidsvaardigheidstoetsen van verschillende moeilijkheidsgraad. Met de toetsen wordt de handelingsvaardigheid zichtbaar: wat kan iemand op basis van instructie daadwerkelijk laten zien. Welke vorm van instructie wordt gesnapt, kan men zelf structuur aanbrengen, heeft men voorstellingsvermogen, neemt men zelf beslissingen, hoe zit het met de schoolse vaardigheden? Cliënten hoeven voor de meeste toetsen niet te kunnen lezen. Met het Melba systeem zijn de getoonde arbeidsvaardigheden vervolgens in beeld te brengen. Prettig is dat ook de cognitieve items vrij snel duidelijk worden. Handig bij vragen als: kan hij/zij dit niet of is er iets anders aan de hand?

Het gebruik van IDA is gekoppeld aan het gebruik van Melba. Omgekeerd is dat niet zo: arbeidsvaardigheden kunnen op vele manieren geanalyseerd en met Melba gedocumenteerd worden (gespreks- en dossiergegevens, observaties, psychometrische testen).

IDA biedt een aanvulling op de overige mogelijkheden, omdat het gaat om gestandaardiseerde toetsen die duidelijk verwijzen naar bepaalde Melba-items. Op basis van de vragen die de onderzoeker heeft kunnen een aantal IDA-toetsen geselecteerd en afgenomen worden.


Links: